Klamať sa nemá. Či?
Začnem takto.
Rodič alebo iný dospelý má istú predstavu o tom ako sa má dieťa v nejakej konkétnej situácii správať. Vývin má však svoju vlastnú logiku a pokúsim sa vyjasniť, že klamajúce dieťa je v tom úplne nevinne. V procese učenia hrá hlavnú úlohu zvedavost a túžba objavovať svet. A netýka sa to iba detí. Najefektívnejšie sa učíme keď sme v pohode a hravej nálade. Pohodových rodičov však veľa po svete nebehá, a to pravdepodobne preto, lebo sami to nemali kde odkukať keď vyrastali. Pamätáte si, ako ste reagovali keď sa vašim rodičom nepáčilo ako sa správate? Skúsim hádať. Keď ste už vedeli rozprávíať a ovládali ste aspoň základy logiky, tak ste jednoducho zaklamali. A? Fungovalo to! Ak vám uverili, dostalo vás to z nebezpečnej zóny. Nemá zmysel si to vyčítať, nemali ste jednoducho na výber, protože štandardný dospelý ne toleruje odpoveď (subjektívnu pravdu druhej strany), ktorá sa mu nepáči. A tu sa dostávame na filozofickú úroveň vysokej morálky, ktorú sice vyžadujeme od druhých, ale sami ju zriedkakedy používame. Ale poďme spät k téme. Dieťa sa na tejto rovine stáva diplomatom čo znamená, ze manipuluje okolnosti tak, aby mu nebolo ublížené alebo aby získalo či udržalo si pre seba nejakú výhodu. Teraz sľúbené podnety k sebareflexii:
Odsudzujete svojich blízkych za to, že sa vám neotvoria, nezdȏveria alebo vám zaklamú?
Myslíte si, že sa vaši milovaní mȏžu vo vašej prítomnosti úplne uvolniť, cítiť sa bezpečne a byť sami sebou?
Rodič alebo iný dospelý má istú predstavu o tom ako sa má dieťa v nejakej konkétnej situácii správať. Vývin má však svoju vlastnú logiku a pokúsim sa vyjasniť, že klamajúce dieťa je v tom úplne nevinne. V procese učenia hrá hlavnú úlohu zvedavost a túžba objavovať svet. A netýka sa to iba detí. Najefektívnejšie sa učíme keď sme v pohode a hravej nálade. Pohodových rodičov však veľa po svete nebehá, a to pravdepodobne preto, lebo sami to nemali kde odkukať keď vyrastali. Pamätáte si, ako ste reagovali keď sa vašim rodičom nepáčilo ako sa správate? Skúsim hádať. Keď ste už vedeli rozprávíať a ovládali ste aspoň základy logiky, tak ste jednoducho zaklamali. A? Fungovalo to! Ak vám uverili, dostalo vás to z nebezpečnej zóny. Nemá zmysel si to vyčítať, nemali ste jednoducho na výber, protože štandardný dospelý ne toleruje odpoveď (subjektívnu pravdu druhej strany), ktorá sa mu nepáči. A tu sa dostávame na filozofickú úroveň vysokej morálky, ktorú sice vyžadujeme od druhých, ale sami ju zriedkakedy používame. Ale poďme spät k téme. Dieťa sa na tejto rovine stáva diplomatom čo znamená, ze manipuluje okolnosti tak, aby mu nebolo ublížené alebo aby získalo či udržalo si pre seba nejakú výhodu. Teraz sľúbené podnety k sebareflexii:
Odsudzujete svojich blízkych za to, že sa vám neotvoria, nezdȏveria alebo vám zaklamú?
Myslíte si, že sa vaši milovaní mȏžu vo vašej prítomnosti úplne uvolniť, cítiť sa bezpečne a byť sami sebou?